top of page
Zoeken
Intervisie: van feedback gesprekken naar open dialogen
🤔 Onze recente intervisie onder schoolleiders bracht ons de thema's feedback en functioneringsgesprek. - “Leerkrachten geven liever feedback, dan ze die ontvangen.” - “Binnen de vier muren weten leraren precies wat ze doen, vinden ze zichzelf echt wel effectief. Advies of suggesties over hun werk voelen snel negatief aan.” En ook: - “Ik stel mijn functioneringsgesprekken uit. Het lijkt nooit het goede moment.” - “Ik trap nog vaak in de val van zelf teveel en te snel

Katrien@bespreek
21 nov2 minuten om te lezen
Curriculum à la carte: van meso-verhaal naar micro-leerplan
🔹 VAN: MESO VERHAAL – GEEN LEERPLAN In veel van onze graduaatsopleidingen zijn curricula vandaag veelal een meso-verhaal: het curriculum is een compliance-document of een bewijsstuk om te laten zien dat aan de opleidingsvoorwaarden van overheid en accreditatie voldaan wordt. Vaak wordt dit mesoplan door een specifiek ondersteuningsteam, los van het docententeam, opgemaakt. En daarom verliest het grotere docententeam zich in de voor hen onoverzichtelijke, drukke excel die d

Katrien@bespreek
17 nov3 minuten om te lezen
Curriculum ontwikkeling – Cook slow
🥘 Curriculum ontwikkeling – Cook slow Curriculumontwikkeling is geen spektakelkeuken. Het kan niet snel. Er bestaan geen 10-minutenrecepten voor en je mag niet verwachten dat het van de eerste keer perfect is. Net als bij slow cooking vraagt een curriculum liefde en tijd: om de goede ingrediënten te kiezen, de gepaste mise-en-place te doen, smaken te laten intrekken, de finishing touch te verzorgen — en dan mét liefde te serveren. Overhaast is halfbakken. 📖 Curriculum

Katrien@bespreek
7 nov3 minuten om te lezen
KLEINE acties om snel en echt een BETER TEAM te worden
Over 2 eenvoudige interventies die teams impactvol in beweging zetten 📌 De stelling in mijn vorige linked in post bleek voor velen duidelijk herkenbaar. “We zitten vast” is een lastige realiteit in veel scholen en organisaties. Ondanks goede intenties komt er vaak te weinig écht van de grond - én zeker niet op tijd. Hoe doe je daar iets aan? Door sneller de stap van reflectie naar actie te zetten. En goed nieuws hierbij: je hebt er geen grote budgetten of lange trajecten voo

Katrien@bespreek
21 okt3 minuten om te lezen
Bespreek de ademruimte voor schoolleiders!
🧠 Waarom schoolleiders vandaag ademruimte nodig hebben Volgens de laatste 3 AGODI jaarrapporten - AGODI is het agentschap voor onderwijsdiensten van het Vlaamse ministerie van Onderwijs en Vorming - blijft het aantal directiewissels in het Vlaamse leerplichtonderwijs stijgen. En het gaat niet om pensioneringen. Het zijn actieve wissels door ontslag, ziekte, overstap of andere redenen. In de commissie onderwijs klinkt de roep om structurele oplossingen steeds luider, want 1

Katrien@bespreek
13 okt3 minuten om te lezen
La Masia is geen gebouw. Het is het "leer"succes van Barcelona (Naar: Pep Guardiola)
📚 Leersucces is méér dan goede leerresultaten. 'Leersucces is voor mij dat ik iets nieuws leer, dat ik durf fouten maken en dat ik voel...

Katrien@bespreek
23 sep4 minuten om te lezen
Ondersteuning die blijft plakken, ook als het druk is
🎯 Waarom onze schoolleiders meer steun nodig hebben Schoolleiders staan jaar na jaar voor meer én complexere pedagogische uitdagingen....

Katrien@bespreek
11 sep3 minuten om te lezen
Leermiddelen in transitie
📘 Leermiddelen in transitie: tijd voor kwaliteit én zorg voor de leerkracht Gewoontegetrouw brengt de start van een nieuw schooljaar...

Katrien@bespreek
31 aug3 minuten om te lezen
Blog: Blog2
bottom of page
