Ondersteuning die blijft plakken, ook als het druk is
- Katrien@bespreek

- 11 sep
- 3 minuten om te lezen
🎯 Waarom onze schoolleiders meer steun nodig hebben
Schoolleiders staan jaar na jaar voor meer én complexere pedagogische uitdagingen. De leerbehoeften van leerlingen verdiepen (kennis, basisvaardigheden, personalisering), terwijl de verwachtingen rond onderwijskwaliteit blijven stijgen (nieuwe eindtermen, gepaste leermiddelen, datagedreven optimalisatie).
Daarbovenop worden de structurele of organisatorische problemen in scholen pas écht opgelost door een breed gedragen en vooral volgehouden beleid. Bijvoorbeeld: hoge werkdruk, teamconflicten en versnipperd leiderschap vereisen duurzame oplossingen als collegiaal vertrouwen, gedeeld leiderschap en gedragen strategie. Nog een relevant voorbeeld: de talige diversiteit in de klas vraagt om fundamenteel om te denken en meertaligheid als didactische hefboom in plaats van als probleem te zien.
Dit is geen evidentie voor schoolleiders.
Professionaliseringstrajecten die inzetten op collectief leren in schoolleiderschap (samen leren met collega's), die evidence-informed leiderschapskaders aanreiken en die dan vertalen naar schoolgebonden actieplannen, worden dan ook sterk geapprecieerd. Het onderzoeksrapport van de universiteit Gent over de professionaliseringsinitiatieven (2021-2023) geeft duidelijk de positieve feedback van schoolleiders aan.
📚 Wat zegt onderzoek?
Het UGent-onderzoeksrapport over professionaliseringstrajecten voor schoolleiders (2021–2023) toont aan dat deze trajecten een duidelijke impact hebben op het leiderschap van schoolleiders:
• Ze sluiten aan bij de dagelijkse realiteit.
• Ze versterken leiderschap én welbevinden.
• Ze werken verbindend en motiverend.
Maar er zijn ook knelpunten. Uit datzelfde onderzoek:
• Terug op school botsen leiders op de druk van dagelijkse taken.
• Er is structureel te weinig tijd en ruimte voor duurzame verandering.
• De context van de school wringt soms met de aangeboden modellen.
🔍 Vier pijlers van sterk schoolleiderschap
Recent onderzoek van Els Tanghe en haar team (2025) bevestigt en verdiept vier cruciale pijlers voor meer effectieve ondersteuning van schoolleiders:
1. Eigenaarschap – Schoolleiders formuleren hun eigen doelen.
2. Actiegerichtheid – Ze maken zelf de concrete actieplannen en volgen die ook op.
3. Structuur & ondersteuning – Het peer learning principe werkt beter op scholen mét in school begeleiding van een facilitator.
4. Contextualisering – De coaching op school is het meest effectief wanneer ze vertrekt en blijvend rekening houdt vanuit en met de unieke schoolcontext.
De vraag is dus niet óf we schoolleiders moeten ondersteunen, maar hoe we dat meer en beter kunnen doen.

🧩 Hoe Bespreek schoolleiders ondersteunt
Waar klassieke leiderschapsondersteuning vaak stopt bij algemene kaders, vormingsmomenten of beleidsadviezen, gaat Bespreek verder. Wij helpen scholen om leiderschap contextueel, actiegericht en gedragen vorm te geven.
Onze aanpak sluit perfect aan bij de vier pijlers:
1. Ruimte voor eigenaarschap via open dialoog. Elke stap in de ondersteuning wordt samen besproken en geëvalueerd.
2. Begeleiding bij het maken van de actieplannen in het schoolteam. Aansluiting vinden bij de reguliere schoolwerking is voorwaarde voor succes.
3. Facilitering van gestructureerde peer learning in lijn met de gestelde doelen en acties op school: learning and doing.
4. Coaching op maat, vertrekkend vanuit de unieke realiteit en de doelen van het schoolteam: walk the talk, van in het begin.
Bij Bespreek combineren we strategisch inzicht met praktische begeleiding. Geen standaardtrajecten, maar co-creatie op maat van jouw schoolcultuur, noden en ambities. Hands-on en stap voor stap: versterken wat bestaat, aanvullen wat kan.
“Dankzij het traject met Bespreek hebben we als team niet alleen onze visie op leiderschap aangescherpt, maar ook concrete stappen gezet richting gedeeld eigenaarschap. Het was geen extra werk, maar een hefboom voor verbeteringen.”
— Martine Clonen, directeur van De Wonderpluim, autonome kleuterschool, Aartselaar

🚀 Klaar om het leiderschap in jouw school te versterken?
Ben jij directeur of beleidsmaker en wil je werk maken van duurzaam schoolleiderschap? Neem contact op met Bespreek en ontdek hoe we samen een traject uittekenen dat vertrekt vanuit jouw context en leidt tot duurzame impact.
📞 +32 478 457 037
Vanuit gesprek naar leersucces!

📚 Bronnen
• Vekeman, Tuytens & Devos (2020). Gedeeld leiderschap en strategisch personeelsbeleid in scholen
• Vekeman, Tuytens & Devos (2021). Raamwerk voor de opvolging van professionalisering van schoolleiders
• Tanghe, E. & Schelfhout, W. (2025a). Goal- and action-orientation as key factors during a professional development trajectory for school leaders
• Tanghe, E. & Schelfhout, W. (2025b). Sustainable transfer of training after participation in a professional development programme for school leaders

Opmerkingen