Curriculum ontwikkeling – Cook slow
- Katrien@bespreek

- 7 nov
- 3 minuten om te lezen
🥘 Curriculum ontwikkeling – Cook slow
Curriculumontwikkeling is geen spektakelkeuken. Het kan niet snel. Er bestaan geen
10-minutenrecepten voor en je mag niet verwachten dat het van de eerste keer perfect is. Net als bij slow cooking vraagt een curriculum liefde en tijd: om de goede ingrediënten te kiezen, de gepaste mise-en-place te doen, smaken te laten intrekken, de finishing touch te verzorgen — en dan mét liefde te serveren.
Overhaast is halfbakken.
📖 Curriculum theorie - Veelbelovend recept
Een curriculum als sterk samenhangend geheel van doelen, leerinhouden, leeractiviteiten en toetsvormen biedt richting, structuur en transparantie aan het leerproces. Het is een breed plan, een rijk hulpmiddel voor leraren en studenten.
• Het expliceert doelen, leerresultaten.
• Het geeft didactische structuur.
• Het past leren aan de eigen context aan.
• Het activeert de schoolvisie op leren.
Volgens Fullan (2020) en andere wetenschappers kan een goed curriculum prima professionalisering ondersteunen. De recepten zijn veelbelovend.
🌀 Curriculumpraktijk – De keuken nog niet op orde
Ondertussen ligt in scholen het curriculum toch nog vaak wat op de maag omdat ze hun keuken nog niet helemaal in orde hebben.
• Het curriculum is versnipperd: losse documenten (leerplannen, agenda’s, leermiddelen, toetsmatrijzen…) die niet op elkaar afgestemd zijn
• Het blijft onzichtbaar: leraren werken eerder vanuit buikgevoel dan vanuit een gedeeld ontwerp.
• Het is een moetje: curriculumontwikkeling gebeurt buiten het team, waardoor betrokkenheid ontbreekt.
• Het is teveel van het een, te weinig van het ander: vernieuwing vertaalt zich vandaag vaak in ‘meer kennis’, terwijl didactiek en pedagogiek eerder onderbelicht blijven.
De vraag is dus hoe deze keuken geleidelijk aan in orde te krijgen.
❤️ “Koken is een kwestie van liefde, techniek en respect.” — Sergio Herman
In scholen waar het curriculum wél werkt als hefboom voor verandering, zie je:
• Liefde voor het vak, een gedeelde visie op leren en het curriculum
• Professionele ondersteuning door experten in curriculumdesign
• Bewust veel tijd en ruimte voor de maak- en reflectiemomenten van het curriculum
🧂Succesvol curriculum design moet echt méér zijn dan hier en daar wat toevoegen aan het standaardrecept. Geen grootkeukenpraktijk, wel ambachtelijke slow cooking:
• Klein beginnen, samen leren
Er is meer kans van slagen als je kleinschalig aan je curriculumwerk start. Door te experimenteren in kleine teams ontstaat ruimte om te leren over de positieve meerwaarde van curriculum en vandaaruit bij te sturen.
• Eigenaarschap stimuleren
Leraren moeten actief en concreet meewerken aan het ontwerp van het curriculum. Hun module of vakplan designen: dit creërt meer professioneel vertrouwen.
• Ontwerpen in dialoog met leerlingen of partners
Studenten, het werkveld of ondersteunende diensten vooraf interviewen of uitnodigen als mede-ontwerpers garandeert een curriculum dat inhoudelijk sterk is en breed gedragen.
• Professionele support, op maat
De keuken mag soms in brand staan: momenten van twijfel, spanning of frictie ja, die zullen er zijn. Net door die twijfels niet weg te poetsen, maar te gebruiken als leermomenten, groeit de veranderkracht en samenwerking in het schoolteam.
Backward design
Eerst weten wat je wil als curriculum wil serveren, dan stap per stap – in reverse – elk onderdeel zorgvuldig bepalen, omschrijven, op elkaar afstemmen, evalueren, bijwerken.
Probeer dit recept en voeg zeker toe wat voor jouw school nodig is.
👩🍳 Graag een hulpkok?
Bij Bespreek geen standaardrecepten, wel creatieve begeleiding op maat.
🛎️ Bel of mail +32 478457 037 – katrien@bespreek.be
🍷 Bij ons hoort heerlijke wijn er trouwens altijd en overal bij.

Opmerkingen