Intervisie: van feedback gesprekken naar open dialogen
- Katrien@bespreek

- 21 nov
- 2 minuten om te lezen
🤔 Onze recente intervisie onder schoolleiders bracht ons de thema's feedback en functioneringsgesprek.
- “Leerkrachten geven liever feedback, dan ze die ontvangen.”
- “Binnen de vier muren weten leraren precies wat ze doen, vinden ze zichzelf echt wel effectief. Advies of suggesties over hun werk voelen snel negatief aan.”
En ook:
- “Ik stel mijn functioneringsgesprekken uit. Het lijkt nooit het goede moment.”
- “Ik trap nog vaak in de val van zelf teveel en te snel oplossingen te formuleren. Ik stuur dan teveel terwijl ik dat niet wil.”
📌 De focusvraag in de intervisie werd dan ook: “Hoe kan je een gesprek over verandering of gewenst gedrag op school goed en positief voeren?”
🌅 We bewogen van vraag, naar meer inzicht naar een mogelijke aanpak.
We bewogen in de richting van een concept ‘open dialogen’.
We zochten en deelden goede voorbeelden uit wetenschappelijke literatuur en praktijk en ontwikkelden voor ons concept - in een korte sprint brainstorm - een gespreksstructuur die directeuren kan helpen om open dialogen te gaan voeren.
Onze structuur dient een groeigerichte dialoog, vertrekt van de input van de leerkracht en zet de leerkracht in de driver seat.
Als mogelijke kernprincipes van ons open dialoogconcept noteerden we:
1. Autonomie van de leerkracht: hij of zij beslist als eigenaar van zijn/haar professionele rol waarover de dialoog gaat
2. Dialoog, geen evaluatie: de dialoog is tweerichtingsverkeer, 2 sprekers zijn gelijk
3. Competentiegericht en groei: de focus van de dialoog ligt op (didactisch) handelen, samenwerken… dingen die in beweging kunnen zijn, die groeien.
4. Herkenbaar: wij spreken in het gesprek over concrete observaties en voorbeelden die beide sprekers herkennen en erkennen.
5. Cyclisch en blended: open dialogen moeten vaak gevoerd: formeel en informeel, over verschillende schooljaren
Over de voorbereiding en de documentatie na de dialoog stelden wij dat de leerkracht dit volledig in handen neemt.
Als structuur van het open gesprek schetsten wij dit brainstormgewijs.
Gespreksfase | Inhoud | Vragen & Tools om gesprek gaande te houden voor directie |
Start voor de directie | Welkom, kader, intentie | Wat wil je vandaag bespreken? |
Reflectie door de leerkracht | Eigen ervaringen, successen, uitdagingen | Wat werkte goed? Wat wil je versterken? |
Feedback (beiden) | Observaties, peer-feedback, leerlingreacties | Wat zie ik als jouw sterktes? Waar zie ik groeipotentieel? |
Verdieping (optie) | Waarden, overtuigingen, identiteit | Wat drijft jou in je pedagogisch handelen? |
Actie (leerkracht) | Concrete groeidoelen en leeracties | Wat ga je uitproberen? Hoe ga je dit opvolgen? |
🔥 Intervisie is een krachtig verbindend iets.
Intervisie biedt een krachtig hulpmiddel om praktische vraagstukken hanteerbaar te maken. Het samen denken en praten over problemen uit de praktijk, het delen en challengen van persoonlijke overtuigingen en meningen en het verhelderen van eigen ervaringen en specifieke situaties leiden tot nieuwe inzichten en nieuwe oplossingen.
Intervisies zijn er om
• Te leren van en met elkaar
• Efficiënter en overtuigender om te gaan met moeilijke situaties
• Verbonden en veilig veranderingen te overwegen
Intervisie is echt geen praatgroep, en evenmin tijdverlies. Intervisie helpt om moeilijke vraagstukken hanteerbaar te maken en samen nieuwe wegen te vinden. Door de inzichten uit intervisie te vertalen naar een gestructureerde aanpak, winnen we nog meer!

Opmerkingen