top of page
Zoeken

KLEINE acties om snel en echt een BETER TEAM te worden

  • Foto van schrijver: Katrien@bespreek
    Katrien@bespreek
  • 21 okt
  • 3 minuten om te lezen

Over 2 eenvoudige interventies die teams impactvol in beweging zetten


📌 De stelling in mijn vorige linked in post bleek voor velen duidelijk herkenbaar.

“We zitten vast” is een lastige realiteit in veel scholen en organisaties. Ondanks goede intenties komt er vaak te weinig écht van de grond - én zeker niet op tijd.


Hoe doe je daar iets aan? Door sneller de stap van reflectie naar actie te zetten.

En goed nieuws hierbij: je hebt er geen grote budgetten of lange trajecten voor nodig.

2 eenvoudige en direct toepasbare interventies kunnen echt veel doen en effectief impact hebben.


🧠 Twee kort en krachtige methodes


🔍 De Incident-Actie Methode


Veel teams maken tijd vrij om incidenten binnen de organisatie effectief te bespreken als leerbron, maar blijven hangen in de analyse en de reflectie erbij. De echte hefboom ontstaat pas wanneer duidelijke acties én opvolging aan de analyse worden gekoppeld.


De 4 stappen in de incident-actie methode zijn key en nodig:

•  Incident - bespreken: Verschillende perspectieven horen. Het wat omschrijven.

•  Analyse - reflecteren: Verschillende meningen en belangen horen. Het waarom begrijpen.

•  Actie - organiseren en doen: Acties definiëren, plannen maken en verantwoordelijken aanduiden

•  Opvolging - meten en bijsturen: Opvolgingsdata bepalen, effectief opvolgen en bijsturen.


Voorbeeld uit de Bespreek - praktijk:

Een schoolteam wil meer ouders betrekken bij de schoolwerking.

De werkgroep loopt vast. --> incident

Tijdens de bespreking blijkt rolverwarring. Collega's kijken en wachten op elkaar. --> analyse

De voorzitter stelt voor: elk lid formuleert zijn rol en taken duidelijk op 1 A4, dit geheel wordt op elkaar afgestemd en de verschillende rollen worden helder aan de werkgroep gecommuniceerd. -> actie

Twee weken later volgt een check-in: werkt de werkgroep nu beter volgens de leden? Wat kan nog bijgestuurd worden? --> opvolging


👉 Reflectie is geen eindpunt, maar een startpunt voor verandering.

Voor wetenschappelijke inspiratie: H. Finnestrand ea: Critical incident technique and action learning tot enable organizational learning


🧩 De Micro-Macro Methode


Kleine, micro acties zijn eenvoudig te implementeren initiatieven die nieuw en opvallend zijn voor je team én snel opgenomen worden door hun lage drempel. Als deze initiatieven consequent en frequent worden volgehouden, kunnen zij meer impact creëren in het team dan verhoopt.


Sterke micro-acties met macro-impact:


•  “Elke teamvergadering starten met het delen van een succesmoment.”

Impact: Zet het team in een oplossingsmodus. Vergaderingen starten met optimisme en samenwerking.

•  “Leerervaringen voor de vuist, open en regelmatig (laten) delen in je team.”

Impact: Versterkt metacognitie. Teams nemen betere, bredere beslissingen dankzij een open feedback gewoonte.

•  “Concrete rolkaarten maken voor ieder teamlid bij een project of werkgroep.”

Impact: Vermijdt misverstanden over wie doet wat. Verhoogt autonomie. Verbetert samenwerking.


Voorbeeld uit de Bespreek - praktijk:

Een directieteam wil meer eigenaarschap bij de leerkrachten.

Micro actie: elke leerkracht deelt - telkens het vakteamoverleg is - één succeservaring dankzij het nemen van meer autonomie.

Macro impact: het vakteamoverleg krijgt meer en meer een positieve connotatie van 'samen successen vieren' en elkaar inspireren. Er wordt na een relevante tijd beter en actiever samengewerkt.


👉 Volgehouden kleine acties bouwen een leercultuur — stap voor stap.


🤝 Wil je dit samen met collega-directies verder bespreken én effectief snel beter worden?


Schrijf je in voor de intervisiegroep over 'kleine teamacties met impact'.


📅 20 & 27 november, 16u–18u

📍 Mallekotstraat 45a, in Lier

👥 Voor directies van scholen én organisaties

📩 Mail naar katrien@bespreek.be of bel +32 478457037


 
 
 

Recente blogposts

Alles weergeven
Intervisie: van feedback gesprekken naar open dialogen

🤔 Onze recente intervisie onder schoolleiders bracht ons de thema's feedback en functioneringsgesprek. -   “Leerkrachten geven liever feedback, dan ze die ontvangen.” -    “Binnen de vier muren weten

 
 
 
Curriculum ontwikkeling – Cook slow

🥘 Curriculum ontwikkeling – Cook slow   Curriculumontwikkeling is geen spektakelkeuken. Het kan niet snel. Er bestaan geen 10-minutenrecepten voor en je mag niet verwachten dat het van de eerste keer

 
 
 

Opmerkingen


Schrijf je in op onze nieuwsbrief

  • Linkedin
  • Facebook

©2025 by bespreek

bottom of page